Skavsta inte längre landets tredje flygplats

Gemensam turismregion får starkt politiskt stöd
11 april, 2014
oxelc3b6sunds-hamn
Smaka på Oxelösund – rundtur
18 maj, 2014

Skavsta inte längre landets tredje flygplats

skavsta

Antalet passagerare har minskat flera år i rad på Skavsta. Flygplatsen är inte längre den tredje största i Sverige, utan intar nu en fjärdeplats. Och mycket tyder på att Skavsta tappar ytterligare en placering i år.

För tre år sedan, 2011, slog Skavsta rekord med knappt 2,6 miljoner passagerare. Sedan dess har kurvan pekat nedåt och 2013 reste knappt 2,2 miljoner människor från flygplatsen.
Tappet på 400 000 resenärer innebär att Skavsta har förlorat sin ställning som landets tredje största flygplats. Placeringen har i stället övertagits av Bromma, som noterade knappt 2,3 miljoner passagerare under 2013.

Skavstas vice vd, Joakim Lindholm, säger att utvecklingen är bekymmersam.
– Det är alltid bekymmersamt att möta en nedåtgående trend. Under en rad av år expanderade vi snabbt och byggde ut. Då blir det extra tufft när trenden vänder, säger han.

Den nedåtgående kurvan lär fortsätta för Skavsta i år. Ryanair har nämligen dragit in sex av sina destinationer och räknar med att flyga 1,2 miljoner passagerare från flygplatsen under 2014.
Enligt Joakim Lindholm tillkommer mellan 400 000 och 500 000 passagerare som reser med Wiss Air.
Positivt räknat skulle Skavsta alltså få 1,7 miljoner passagerare under 2014, vilket i så fall innebär ett tapp på ytterligare en halv miljon resenärer.

Även Malmö Airport skulle i så fall springa om Skavsta. Precis som Bromma och många andra flygplatser har Malmö Airport sett ett ökat antal passagerare under de senaste åren.
– Det är inte konstigt att andra flygplatser ökar, eftersom antalet flygresenärer totalt sett har ökat. Att vi inte ser samma utveckling på Skavsta beror på att vi är beroende av Ryanair, och de har som sagt dragit ner, säger Joakim Lindholm.

Trots den dystra utvecklingen under de senaste åren, tror Joakim Lindholm på Skavstas framtid.
Flygplatsen arbetar hårt för att knyta till sig nya flygbolag, berättar han. I slutet på nästa börjar dessutom leveranserna av de 180 nya flygplan som Ryanair har beställt.
– När Ryanair får nya och fler plan kan de börja expandera igen.
Kan Skavsta åter bli Sveriges tredje största flygplats?
– Absolut. Vi ligger i en väldigt expansiv region och har rent fysiskt möjligheter att växa. Dessutom kan vi erbjuda flygbolagen lägre kostnader än till exempel Arlanda, säger han.

SN 09052014

Comments are closed.