Säkert, spännande och stimulerande

bloggbild-mote
Möte med Närings- och innovationsminister Mikael Damberg
7 september, 2016
hansremvig
Sörmland måste göra något
30 november, 2016

Säkert, spännande och stimulerande

dsc_0047

dsc_0047

Utbildningskonsulten Joakim Harping från Affärsakademien bjöd på en spännande genomgång av kundrelationer onsdagen den 16 november. På plats i Stora Hotellets möteslokaler fanns ett 40-tal företagare från golfklubbens Business Partner- grupp och Visit Nyköping Oxelösund.

Utgångspunkten för Joakims timslånga föredrag var Myten om den lojala kunden, en bok som gavs ut för några år sedan men som fortfarande är lika aktuell som då.

Joakim tog upp frågan om vem som är och vem som kan vara lojal.

– Det är knappast kunden som bör vara lojal, snarare leverantören. Därför är det viktigt att se sin roll som leverantör av produkter eller tjänster i ett nytt sken. Det handlar ju om att lösa kundens verkliga problem snarare än att pådyvla honom eller henne något som inte efterfrågas. Alltså måste man vara lyhörd, lyssnande och våga ompröva sin roll. Först då kan man lyckas, sade han och fortsatte med att gå igenom sitt högst aktuella upplägg.

Leverera och uppfylla löften

– Ni måste leverera till alla delar och hålla de löften ni har givit. Annars förlorar ni kunder och det är något som kan kosta stora pengar. På samma sätt är det viktigare, men kanske inte lika spännande, att behålla de kunder man har jämfört med att hitta nya, sade Joakim bland annat.

Och den samlade lyssnarskaran tycktes nöjd med tanke på de omdömen som gavs efter föreläsningen. Det här föredraget var säkert, spännande och stimulerande som några deltagare uttryckte det.

Boje Bengtsson

Comments are closed.